header afbeelding

Veelgestelde vragen

U kunt op twee manieren uw systeem monitoren. Dit kan via de website www.sunnyportal.com of via de SMA Energy App voor uw smartphone of tablet. De SMA Energy App is minder gedetailleerd dan het inloggen via de website, maar wel net zo handig.

Inloggen gebeurt met uw e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat en een automatisch gegenereerd wachtwoord dat u na de bouw van uw pv-systeem gekregen hebt. Weet u niet meer welk e-mailadres dit is? Stuurt u dan een e-mail met deze vraag naar info@suntec.nl. Wij zullen u dan spoedig vertellen met welk e-mailadres u geregistreerd staat. U kunt het geregistreerde e-mailadres ook wijzigen via ons. Geeft u dan het nieuwe e-mailadres aan ons door.

Inloggen gebeurt met uw e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat en een automatisch gegenereerd wachtwoord dat u na de bouw van uw pv-systeem gekregen hebt. Weet u niet meer welk wachtwoord dit is? Vraag een nieuw wachtwoord aan via de volgende link:   www.sunnyportal.com/Templates/ForgotPassword.aspx

Het betreft hier meestal een communicatiestoring tussen de SMA omvormer en de SMA Sunny Portal / uw SMA Energy app. Dit komt vaak door een automatische update van uw router/modem of werkzaamheden aan het internet. Deze storingen lossen zich vaak vanzelf op binnen 10 dagen. Als u na 10 dagen nog steeds geen data /grafieken ziet, controleer dan onderstaand hoe uw omvormer verbonden is met het modem en welke stappen u kunt ondernemen:

Hoe is uw omvormer verbonden met uw modem?


  1. Direct via een internetkabel (Meest voorkomend)
  2. Via een DLAN set (Internet via stopcontact)
  3. Via Wi-Fi (Draadloos internet)

Hoe ziet u dit?

  • Kijk onder de omvormer of u een (grijze) internetkabel uit de omvormer ziet komen. Zo ja, volg deze ter plekke. Loopt hij NIET naar een DLAN set (stopcontact), dan is de verbinding direct via een internetkabel, dus optie A.
  • Loopt de internetkabel WEL naar een DLAN set (stopcontact), dan loopt de verbinding via optie B.
  • Ziet u geen internetkabel uit de omvormer komen? Dan is de verbinding via Wi-Fi (draadloos), dus optie C.


  1. Bekabelde verbinding zonder DLAN (niet via stopcontact)
    De omvormer is via een internetkabel direct verbonden met uw modem/ router of met een (internet)switch.
    Stap 1
    Controleer of de blauwe lamp op de omvormer brand. Brand de blauwe lamp? Ga dan naar stap 2. Als de blauwe lamp niet brand, controleer dan of de internetkabel in het modem of uw switch is gestoken. Als u bijvoorbeeld een nieuw modem hebt gekregen, wil het wel eens gebeuren dat onze kabel niet terug wordt ingestoken. Steek in dit geval de kabel terug in uw modem. Mocht de kabel wel zijn ingestoken, dan is de internetkabel waarschijnlijk defect. Contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.
    Stap 2
    Trek de internetkabel uit uw modem / router / switch en steek deze in een andere, vrije poort. Is er geen poort vrij? Verwissel de kabel dan met een internetkabel die in een andere poort zit. De omvormer krijgt nu een nieuw IP-adres toegewezen. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Zo niet, ga dan naar stap 3.
    Stap 3
    Loop naar de omvormer. Draai de werkschakelaar op 0 / uit. De werkschakelaar is het (meestal grijze) kastje dat naast of onder de omvormer hangt. Zit er geen werkschakelaar bij uw omvormer? Schakel dan de aardlekautomaat van de omvormer uit / naar beneden in de groepenkast. Draai daarna de draaiknop links op de omvormer op 0. Hebt u geen draaiknop links op de omvormer zitten? Dan hebt u een iets ouder type omvormer. Er hangt dan een soort klosje onder de omvormer, de ESS (Electronic Solar Switch). Deze kunt u uit de omvormer trekken door het klosje naar beneden te trekken. De omvormer krijgt nu geen stroom meer vanuit de groepenkast en vanuit de zonnepanelen. Binnen een aantal seconden gaan alle lampjes die nog branden op de omvormer uit. Wacht nu ongeveer 15 minuten en schakel de omvormer weer in door de gedane handelingen in omgekeerde volgorde uit te voeren. De omvormer start nu binnen een aantal minuten weer op. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Mocht dit niet zo zijn, contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.
  2. Bekabelde verbinding met DLAN (via stopcontact)
    De omvormer is via een internetkabel naar een DLAN set (stopcontact) verbonden met uw modem/router of met een (internet)switch. Er zit een DLAN Module in een stopcontact bij de omvormer en een DLAN Module in een stopcontact in de buurt van uw modem.
    Stap 1
    Controleer of de blauwe lamp op de omvormer brand. Brand de blauwe lamp? Ga dan naar stap 2.
    Als de blauwe lamp niet brand, controleer dan of er 3 lampjes branden op een van de DLAN Modules. Als dit niet het geval is, dan is de verbinding verloren tussen de 2 DLAN Modules. Drukt u dan op het knopje dat op de DLAN Module zit en druk binnen 1 minuut op hetzelfde knopje op de andere DLAN Module. De modules worden dan opnieuw verbonden. Binnen een paar seconden zouden de 3 lampjes weer moeten gaan branden op de DLAN Modules. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Zo niet, ga dan naar stap 2. Als de blauwe lamp niet brand en de 3 lampjes op de DLAN Module branden wel, controleert u dan of de internetkabel in het modem of uw switch is gestoken. Als u bijvoorbeeld een nieuw modem hebt gekregen, wil het wel eens gebeuren dat onze kabel niet terug wordt ingestoken. Steek in dit geval de kabel terug in uw modem. Mocht de kabel wel zijn ingestoken, dan is de internetkabel waarschijnlijk defect. Contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.
    Stap 2
    Trek de internetkabel uit uw modem/router/switch en steek deze in een andere, vrije poort. Is er geen poort vrij? Verwissel de kabel dan met een internetkabel die in een andere poort zit. De omvormer krijgt nu een nieuw IP-adres toegewezen. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Zo niet, ga dan naar stap 3.
    Stap 3
    Loop naar de omvormer. Draai de werkschakelaar op 0 / uit. De werkschakelaar is het (meestal grijze) kastje dat naast of onder de omvormer hangt. Zit er geen werkschakelaar bij uw omvormer? Schakel dan de aardlekautomaat van de omvormer uit / naar beneden in de groepenkast. Draai daarna de draaiknop links op de omvormer op 0. Hebt u geen draaiknop links op de omvormer zitten? Dan hebt u een iets ouder type omvormer. Er hangt dan een soort klosje onder de omvormer, de ESS (Electronic Solar Switch). Deze kunt u uit de omvormer trekken door het klosje naar beneden te trekken. De omvormer krijgt nu geen stroom meer vanuit de groepenkast en vanuit de zonnepanelen. Binnen een aantal seconden gaan alle lampjes die nog branden op de omvormer uit. Wacht nu ongeveer 15 minuten en schakel de omvormer weer in door de gedane handelingen in omgekeerde volgorde uit te voeren. De omvormer start nu binnen een aantal minuten weer op. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Mocht dit niet zo zijn, contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.
  3. Verbinding via Wi-Fi (draadloze verbinding)
    De omvormer is via Wi-Fi (draadloze verbinding) verbonden met uw modem/router.
    Stap 1
    Controleer of de blauwe lamp op de omvormer brand. Brand de blauwe lamp? Ga dan naar stap 2.
    a) Als de blauwe lamp niet brand, dan is meestal het Wi-Fi wachtwoord (WPA2 code (Wi-fi Protected Access 2)) niet correct dat is ingesteld in de omvormer. Dit komt voor als u uw Wi-Fi wachtwoord wijzigt of als u een nieuw modem/router hebt gekregen. Op dit nieuwe modem zit standaard een ander wachtwoord ingesteld. In deze gevallen moet het nieuwe wachtwoord van het Wi-Fi netwerk worden ingesteld in de omvormer. Stuurt u ons in dit geval een e-mail naar info@suntec.nl met de vraag hoe dit moet gebeuren. Wij leggen u dan uit hoe dit voor uw specifieke omvormer gedaan kan worden. Na het instellen van het juiste Wi-Fi wachtwoord op de omvormer moet de blauwe lamp weer gaan branden. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Zo niet, ga dan naar stap 2.
    Stap 2
    Als de blauwe lamp brand, dan is het ingesteld Wi-Fi wachtwoord op de omvormer correct. Als er geen data/grafieken zichtbaar zijn op de SMA Energy app of SMA Sunny Portal, doe dan het volgende: Schakel uw modem/router uit door op de knop op de achterkant te duwen of door de voeding uit te trekken. Wacht 1 minuut en schakel dan het modem/router weer in. Na ca. 2 minuten is het modem weer opgestart. De blauwe lamp op de omvormer moet nu gaan knipperen en uiteindelijk blauw blijven branden. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Zo niet, ga dan naar stap 3.
    Stap 3
    Loop naar de omvormer. Draai de werkschakelaar op 0 / uit. De werkschakelaar is het (meestal grijze) kastje dat naast of onder de omvormer hangt. Zit er geen werkschakelaar bij uw omvormer? Schakel dan de aardlekautomaat van de omvormer uit / naar beneden in de groepenkast. Draai daarna de draaiknop links op de omvormer op 0. Binnen een aantal seconden gaan alle lampjes die nog branden op de omvormer uit. Wacht nu ongeveer 15 minuten en schakel de omvormer weer in door de gedane handelingen in omgekeerde volgorde uit te voeren. De omvormer start nu binnen een aantal minuten weer op. Uiterlijk de volgende ochtend moet er weer een actueel vermogen zichtbaar zijn. Mocht dit niet zo zijn, contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.

Als u het idee heeft dat uw pv-systeem niet werkt en uw SMA Energy app of SMA Sunny Portal werkt wel, dan zijn er een aantal zaken die u zelf kunt controleren. Overdag, als het pv-systeem normaal zou werken (lees: bij voldoende daglicht), controleer dan welke lampjes op de omvormer branden.

  1. Er branden geen lampjes op de omvormer. Voer dan een hard reset uit:
    Loop naar de omvormer. Draai de werkschakelaar op 0 / uit. De werkschakelaar is het (meestal grijze) kastje dat naast of onder de omvormer hangt. Zit er geen werkschakelaar bij uw omvormer? Schakel dan de aardlekautomaat van de omvormer uit / naar beneden in de groepenkast. Draai daarna de draaiknop links op de omvormer op 0. Hebt u geen draaiknop links op de omvormer zitten? Dan hebt u een iets ouder type omvormer. Er hangt dan een soort klosje onder de omvormer, de ESS (Electronic Solar Switch). Deze kunt u uit de omvormer trekken door het klosje naar beneden te trekken. De omvormer krijgt nu geen stroom meer vanuit de groepenkast en vanuit de zonnepanelen. Wacht nu 30 minuten en schakel de omvormer weer in bedrijf door de gedane handelingen in omgekeerde volgorde uit te voeren. De omvormer start nu binnen een aantal minuten weer op. Uiterlijk de volgende ochtend moet het pv-systeem weer werken. Mocht dit niet zo zijn, contacteer ons in dit geval via info@suntec.nl. Wij zullen dan een nadere actie voorstellen of uitzetten.
  2. Er brand een rode lamp op de omvormer (al dan niet in combinatie met andere wel of niet brandende lampjes). Controleer of de aardlekautomaat (alamat) van de omvormer in de groepenkast omhoog staat.
    • Als de alamat omhoog staat, contacteer ons dan via info@suntec.nl.
    • Als de alamat omlaag staat, schakel hem dan weer terug omhoog. Deze kan zijn uitgevallen door onweer of bliksem in de buurt. Mocht de alamat vaker uitvallen, contacteer ons dan op info@suntec.nl. Het kan zijn dat de aardlekfunctie te gevoelig is.

Wellicht is het u opgevallen dat uw kWh-meter een andere ‘opbrengst van de zonnepanelen’ weergeeft dan u in de app van de zonnepanelen/omvormer ziet. In alle gevallen geeft de app meer opbrengst aan dan wat de kWh-meter laat zien. Hoe komt dat?

De elektriciteit die door de zonnepanelen wordt opgewekt, stroomt via de omvormer uw groepenkast in. Van hieruit worden eerst de apparaten in huis van elektriciteit voorzien. Deze elektriciteit stroomt niet door de kWh-meter en is daarom dus ook niet zichtbaar op de kWh-meter. We noemen dit het ‘eigen verbruik’. Het eigen verbruik is dus elektriciteit die u meteen zelf verbruikt van de zonnepanelen, zonder dat deze het net in stroomt en dus door de kWh-meter stroom. Zie ter verduidelijking onderstaand plaatje:

Als de zonnepanelen meer stroom opwekken dan er op enig moment nodig is in huis, dan pas gaat er teruglevering aan het elektriciteitsnet plaatsvinden en ook dan pas gaat er elektriciteit door de kWh-meter lopen. De kWh-meter meet dus niet de opbrengst van het pv-systeem, maar alleen de teruglevering aan het net. Dat is immers hetgeen er verrekend moet worden door de energieleverancier. Als ’s avonds de zon onder gaat en de zonnepanelen niet meer genoeg stroom leveren voor uw apparaten in huis, dan wordt er elektriciteit van het net afgenomen om te voorzien in de totale elektriciteitsbehoefte in huis. Deze afname wordt ook geregistreerd door de kWh-meter.

De kWh-meter fungeert dus als een soort poortwachter tussen uw huis en het elektriciteitsnet. Hij registreert hoeveel elektriciteit er afgenomen en teruggeleverd wordt op enig moment. Deze twee standen (verbruik en teruglevering) worden door de energieleverancier genoteerd en uiteindelijk met u verrekend.

Samenvattend geeft de app van de zonnepanelen/omvormer dus aan hoeveel elektriciteit er echt door het pv-systeem is opgewekt. De kWh-meter geeft alleen aan hoeveel stroom hiervan is teruggeleverd aan het net. Het verschil tussen deze 2 standen (binnen enige periode van tijd) is dus de hoeveelheid elektriciteit die u zelf direct verbruikt hebt, ook wel ‘eigen verbruik’ genoemd.